434. Zijn mijn foto’s straks nog veilig?

Ik ben er wel van. Foto’s van Sinterklaas en Zwarte Piet plaatsen op mijn Facebook of Instagram. Wat schetst mijn verbazing: dat wordt door de ‘leuke’ jongens van deze sites niet langer getolereerd. Ik dacht in een vrij land te wonen en te kunnen leven, waar je kan zeggen en laten zien waar je plezier aan beleefd.

Al ruim 25 jaar hijs ik me elk jaar opnieuw in het rode gewaad, ik laat mijn baard nog weer eens in de krul zetten en mijn staf wordt wederom gepoetst, want deze moet wel glimmen. En dat poetsen doe ik zelf, dat laat ik niet door mijn donkere knechten doen, zij zijn er alleen om het feest met vrolijkheid op te luisteren. Niks rascistische, alleen maar lol maken met elkaar. We brachten bezoeken bij bedrijven, scholen, families, van Nederlandse, Marokkaanse, Turkse, Surinaamse nationaliteiten. We gingen op bezoek bij Somalische en Ethiopische vluchteling gezinnen, nooit maar dan ook echt nooit is er op de een of andere manier ophef gemaakt over de kleur van mijn medespelers. Want het blijft toneel spelen. Ik heb er al helemaal geen moeite meer mee dat de kleur, streepjes, stippeltjes, vegen of anders is dan in het verleden. Maar dat er geen foto’s meer mogen worden geplaatst waar het gaat om een Zwarte Piet vind ik echt niet kunnen. Overigens wordt Zwarte ook met een hoofdletter geschreven, dat is niet omdat het om een minderwaardig persoon gaat. Het is net als Sinterklaas een respectabele humoristisch figuur die het spel compleet maakt.

Van deze Sinterklaasoptredens staan al heel wat foto’s op mijn PC. Dat begrijp je vast wel. En niet alleen foto’s van mij, maar ook van al die vrijwilligers die al jaren met mij op pad zijn gegaan. Maar nu komt het. Zijn die foto’s op mijn PC en MacBook wel veilig weggezet. Ik sta er niks gek van te kijken als de ontwikkelaars van Apple en Microsoft straks zullen zeggen dat ik ze ook niet meer op mijn PC of MacBook mag hebben. We leven in zo’n gek land tegenwoordig. Als de een of andere type wat schreeuwt en dramt dat iets niet mag, heeft hij/zij in een vloek en een zucht aanhangers en medestanders.

Ik heb mijn foto’s daarom maar even in veiligheid gebracht, een niet te kraken kluisje gehuurd en daar mijn foto’s in opgeborgen, je kunt niet weten en anders ben ik straks al die leuke herinneringen kwijt.

Voor dit jaar hoeven we waarschijnlijk niet bang te zijn dat er überhaupt iets met Sinterklaas wordt gevierd. Ik ga niet graag op visite bij mensen waar ik niet van weet of er corona heerst en of alles veilig is. Het wordt een rustig jaar denk ik. Jammer, het wordt er niet leuker op.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.