496. Oud-Schipluidenaar René van Meurs wint de Poelifinario

Het werd een spannend gebeuren, 9 oktober 2023. In een overvolle theaterzaal Diligentia ontving René van Meurs de prijs voor het beste cabaretprogramma in de categorie Entertainment.

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) reiken jaarlijks aan de theatermaker(s) met het meest indrukwekkende programma van het afgelopen theaterseizoen de prestigieuze prijs de Poelifinario uit en de Neerlands Hoop.

Al even is René bekend met het feit dat hij is genomineerd voor deze prestigieuze prijs. De andere genomineerden in zijn categorie zijn Roué Verveer en Kasper van der Laan. Echter hoe dichter het tegen 9 oktober aan komt neemt de spanning bij hem hoe langer hoe meer toe.

Op de dag van de uitreiking ben ook ik uitgenodigd om deelgenoot te zijn van het gezelschap Theaterbureau De Mannen, zijn impresariaat. Na wat rond te hebben gelopen door Den Haag, wandel ik langs Diligentia. Daar kom ik gastheer Ruub Petow tegen. “Spannende dag, meneer Van Meurs.” “Vanavond moet het gebeuren.” Ik weet het en ondanks dat ik niet degene ben die genomineerd is, ben ik stiekempjes toch ook wel gespannen. Ik wandel verder op zoek naar het restaurant Impero Romano waar we zullen eten met de mensen van het impresariaat, de vrouw van zijn regisseur en de technicus die René al jaren heeft. Overigens een heerlijke uitnodiging van zijn impresariaat.

Bij het restaurant aangekomen ontmoet ik René met zijn vriendin. We zijn nog even met z’n drietjes. “Wat nou als ik ‘m niet win, vaders”, zegt René. Dat zou een hele grote teleurstelling zijn. Niet alleen voor hem, maar voor iedereen die met en om hem heen werkt.

Het is nog even wachten op de mensen van De Mannen en de partner van de regisseur. Vanuit de verte zien we ze aan komen lopen. De technicus van René heeft helaas afgezegd, omdat hij die dag een blessure heeft opgelopen. Jammer.

Wanneer het eten op tafel komt is er enige haast geboden voor René. Hij moet eerder in het theater zijn dan het publiek. Het is net een voorstelling. Tijdens het eten voel ik me als ‘One of the Guy’s’. 

Na een heerlijk eten wandelen we de Lange Voorhout af in de richting van het theater. Naast mij loopt de partner van de regisseur, Laurens Krispijn de Boer. Zij gunt het haar man ook dat René die prijs wint en hij zo mee mag delen in het succes. Al tien jaar elkaars sparringpartners en inmiddels vrienden van elkaar geworden. Overigens kon hij zelf niet mee-eten om hij regisseur is van de avond. Hij is een allrounder.

We zijn niet de enigen die vandaag het theater bezoeken. Als we aankomen bij het theater komt er kakofonie aan geluiden bij mij binnen. Een behoorlijk gesprek, met gehoorondersteuning, is nauwelijks te voeren. Na wat conversaties in de foyer zoeken we onze plekken op. De groep wordt gescheiden. Vier mensen beneden, twee op het balkon.

Wanneer de zaallichten doven en de toneellichten opkomen, speelt er een band. De genomineerden voor de verschillende categorieën worden voorgesteld en komen via de coulissen het podium op. Het festijn kan beginnen.

De spanning is bij de genomineerde ongetwijfeld te snijden. Het is niet niks als je door een deskundige jury wordt uitverkoren. Daar gaan verschillende rondes aan vooraf, waarop uiteindelijk een zevental theaterdirecteuren een klap met de hamer geven op de beste programma’s.

Echter voordat de prijzen worden uitgereikt krijgt Youp van ‘t Hek, de nestor onder de cabaretiers, het woord. Mooie en treffende woorden, maar Youp kennende toch hier en daar met een ondertoon. Er werd gelachen en daar gaat het om.

Het moment van de uitreiking van de prijzen.

Er zijn diverse prijzen: De Neerlands Hoop – De VSCD Cabaretprijs voor de meest veelbelovende theatermaker(s) in het cabaret. Winnaar n00b. De prijs werd uitgereikt door Kirsten van Teijn.

De VSCD Cabaretprijs in de categorie Kleinkunst kwam terecht bij Yentl en De Boer. Deze prijs mocht worden uitgereikt door de winnaar van 2022, Alex Roeka. Het duo was niet live aanwezig maar via internet verbonden.

De VSCD Cabaretprijs in de categorie Engagement werd winnaar Peter Pannekoek. Hij is niet van dit soort avonden, maar nu hij er zelf staat vindt hij het groots. Tim Fransen overhandigde hem het beeldje.

En als laatste de VSCD Cabaretprijs in de categorie Entertainment voor onze René. Richard Groenendijk overhandigde nadat hij een kort in memoriam deed over Wimie Wilhelm, de prijs aan René. In zijn dankwoord nam René iedereen mee die voor en met hem heeft gewerkt. Een bijzonder dankwoord aan ons, zijn ouders, maar speciaal aan zijn vader. Tenslotte nam hij zijn lieve vriendin nog even op een leuke manier op de hak.

Wanneer de prijzen zijn uitgereikt is de spanning weg. Artiesten, medewerkers van theaterbureaus feliciteren elkaar. Soms is er emotie. Een net aan opkomende traan wordt weggedrukt. De glazen worden geheven en opnieuw die kakofonie aan geluiden.

Wanneer René mij ziet probeert hij bij mij te komen. Er zitten nog rijen stoelen tussen, maar als ik daaruit geklauterd ben pakt hij mij stevig vast. “Ook een beetje jouw prijs”, fluistert hij in mijn oor. Voor wie de theatershow niet heeft gezien, we zijn samen op survivaltocht geweest en hebben elkaar toegesproken over het vaderschap.

Het bleef nog lang gezellig in de foyer van Diligentia. Zo vaak komt het niet voor dat er zoveel producenten, theaterdirecteuren, maar vooral artiesten elkaar de hand kunnen schudden of knuffelen.

In de tram terug heb ik de hele avond nog eens als een film voorbij zien komen. Het was groots, trots als een pauw stap ik thuis ons huis weer in, waar mijn echtgenote op mij zit te wachten. Zij heeft die middag en een stukje van de avond genoten van onze kleinzoon. Voor ons beiden was 9 oktober 2023 meer dan een gewone maandag in oktober.

Een gedachte over “496. Oud-Schipluidenaar René van Meurs wint de Poelifinario

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.