413. Gehoorondersteuning III: Ook duurkoop heeft zijn mankementen

Ben weer online. ‘Het wordt tijd’, geeft mijn vrouw aan. Na vijf jaar mag je op pad voor nieuwe gehoorapparaten. En in november 2019 is het dan weer zover. Dit keer geen Schoonenberg, waar ik 10 jaar klant was, maar Beter Horen. Het is maar negen deuren verder.

“Wat, wat zeg je?”, een veel gehoorde vraag die ik mijn vrouw regelmatig stel. Naast het feit dat mijn gehoor flink achteruit is gegaan, heb ik ook al meer dan een jaar een vervelende piep in mijn linkeroor. Tinitis, nee, dat is het niet. Het is een defect aan het linker gehoorapparaat. Ruim een jaar geleden gaf ik bij Schoonenberg aan dat ik een vervelende piep in mijn oren had als ik een kauwbeweging maakte, mijn hoofd draaide of moest lachen. Je zou verwachten dat men bij een gehoorapparatenwinkel er voor de klant is. Bij Schoonenberg niet, is mijn mening. Ik word niet serieus genomen en gehoord, men stelt wat bij en dan moet het weer gaan. Volgend jaar kunt u nieuwe uitzoeken, vertelt de audicien mij.

Ik krijg een audiogram mee met de nieuwe cijfers, moet een afspraak maken met een KNO-arts. Het is eind juli 2019 als ik bel met het afsprakenbureau van het ziekenhuis. Ik kan er op 2 oktober pas terecht. En niet in het ziekenhuis zelf, maar in een dependance in Naaldwijk. Daar constateert de KNO-arts dat mijn gehoor flink achteruit is gegaan, m.n. links. Precies het oor waarvan het gehoorapparaat zo regelmatig een hoge toon mijn oor in stuurt. “Meneer van Meurs u zult er aan moeten wennen dat u aan een gehoorapparaat moet ‘op’ het oor. Dat heb ik al die tijd weten tegen te houden.

Na de uitslag van de keurend arts maak ik een afspraak met Beter Horen. Naast de positieve reacties zie ik tot vervelends toe die geweldige reclame-spotjes voorbij komen. Ook hier zijn wachtlijsten, want als ik op 2 oktober bel voor een afspraak kan ik er pas op 30 oktober terecht.

Een vriendelijke stagiaire ontvangt me bij Beter Horen. Er is koffie, ik voel me er direct thuis. Door een goede kennis, die werkt bij Beter Horen word ik verwezen naar Bart-Jan. Maar Bart-Jan heeft een andere klant en dus wordt het Peter. Hij luistert naar mijn verhaal, ik word zeer serieus genomen en het vertrouwen is gewekt. Er wordt een gehoorapparaat voorgesteld dat het beste bij mij past. Peter maakt een oorafdruk voor het gehoorstukje dat straks mijn leven weer moet verbeteren. 13 dagen later mag ik e.e.a. ophalen. Over gratis gehoorapparaten geen woord overigens, waar Beter Horen wel probeert zijn klanten op binnen te halen. Ze doen dat echter wel aan het eind van het jaar als je jouw eigen bijdrage aan hulpmiddelen al hebt verbruikt.

Met mijn oude gehoorapparaten in mijn oren rijd ik fluitend naar huis. Ik voel me een gelukkig mens en kijk uit naar de 13e november.

Op de laatst genoemde dag pak ik de auto naar mijn gehoormiddelenwinkel. Het regent en dan heb ik geen zin om er met een nat hoofd te gaan zitten. Beide binnenstukken zijn klaar, mijn microfoontjes komen uit het doosje, ik heb mijn gehoor terug. Achter de hand nog een duurder systeem, zo tegen de €3.000. Er gaat een wereld voor mij open. Toch, als ik eenmaal thuis ben, heb ik geen inregel mogelijkheden. Ik probeer het een week. Dan heb ik weer een afspraak. “Aad, en heb je tussentijds iets te vragen, bel even dan helpen we je”, zeg verkoper Peter.

Een week later mag ik opnieuw naar Beter Horen. Ik zie af van het ‘goedkope’ systeem en kies toch voor de ‘iets’ duurdere. Er wordt een applicatie op mijn telefoon gedownload. Nu kan ik zelf aan de slag met de instellingen. Ik heb een week om uit te proberen. Het bevalt me prima, maar er moeten nog wel wat bijstellingen in het hoofdmenu plaatsvinden. Dat gebeurt een week later. Dan ben ik definitief de eigenaar van mijn Amplifon gehoorapparaten.

Het gaat me in het begin goed af. Al merk ik soms wel dat als er harde geluiden zijn, mijn gehoorapparaat dit terugschroeft. “Dat klopt, dat hoort zo”, zegt Peter van Beter Horen. Maar dan zijn ook de andere geluiden teruggeschroefd. En zo schakel ik wat af. Een filmpje op mijn telefoon wordt weergegeven, van mijn omgeving krijg ik niets meer mee. De afzuigkap die een constante ruis geeft wordt weggefilterd of zachter weergegeven. In de auto de motor die je hoort lopen wordt op stil gezet. De klok die zijn uren en halve uren aangeeft. Allerlei momenten dat ik plots denk, ben ik hier alleen en waar is mijn geluid gebleven.

Wanneer ik bij mijn zoon naar zijn theatershow ga, mis ik gedeeltes, ik kan schakelen wat ik wil, een applaus wordt weggefilterd en ik moet schakelen om mijn gehoor weer op hoogte te brengen. Irritant om steeds je telefoon tevoorschijn te toveren. Het blauwe licht breekt de donkerte. Ik begin me er aan te irriteren en ik niet alleen ook mijn omgeving heeft hoe langer hoe meer moeite met mijn telefoongedrag. “Wat zit je nou weer op die telefoon te doen, leg hem toch eens weg.” Op het moment dat ik vraag om alstublieft de tv wat harder te zetten omdat ik niets kan volgen, breekt de pleuris uit. “Neem eens contact op met Beter Horen, je hebt toch niet voor niets zo’n €3.000 neergeteld.”

Ik bel met Beter Horen en probeer een afspraak te maken. Dat kan maar gaat wel 17 dagen duren voordat ik aan de beurt ben. Dat ga ik niet redden. Waar is nu: “Je kunt altijd langskomen gebleven?” Ik overweg om mijn oude gehoorapparaten weer tevoorschijn te toveren. Ik ben er klaar mee. Ik voel me net de operator van mijn eigen hulpmiddelen. En dat voor €3.000.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.