375. RegioTaxi: van het kastje naar de muur

Opnieuw heeft de regio Haaglanden het behaagt om het RegioTaxi gebeuren uit te besteden aan een andere vervoerder. De huidige vervoerder wordt uitgezwaaid en daarvoor in de plaats komt Rvc Nederland BV. Nu is Rvc een callcentrum en heeft het kennelijk niets met het vervoer en de administratieve kant daar omheen te maken. Ik liep er in ieder geval op stuk.

Een van de mensen waar ik mantelzorg voor verleen heeft een brief ontvangen van RegioTaxi Haaglanden. Zij geven in die brief aan dat er een nieuwe vervoerder komt en dat er een automatisch incassoformulier is bijgesloten. Daarnaast ook een voorgedrukte enveloppe met het adres waar deze brief heen moet. ‘Let op:’ staat er nog nadrukkelijk bij ‘dat u een postzegel op de enveloppe plakt’.

Betrokkene heeft de brief kennelijk niet helemaal goed gelezen en gooit, met uitzondering van de aankondiging, de enveloppe weg. Daarbij is dus ook het formulier om de machtiging aan te geven en de antwoordenveloppe. Wanneer ik bij haar op visite kom laat ze me de brief lezen. Ik vraag haar waar de rest is gebleven. Ze weet niets van een rest. De enveloppe heeft ze in het oud-papier gedaan. Dat wordt zoeken in de blauwe bak als het resultaat negatief is.

Ik geef haar aan dat we nu een probleem hebben. “Oh, ik bel wel even”, zegt mijn 88-jarige. Dat vind ik niet zo’n goed plan. Ondanks het feit dat ze goed bij de tijd is, kan dit wel eens een langdurige kwestie worden, is mijn inschatting.

Op internet zoek ik naar een mogelijkheid om een formulier te downloaden. Het blijft bij zoeken. Het enige dat je aan kunt geven is een klacht. Dat is het naar mijn mening niet. Het is wat onhandig zoals het is gelopen.

Op de brief van RegioTaxi staat achter het woord informatie een telefoonnummer. Ik bel. Een alleraardigste mevrouw staat me te woord. Zij weet echter niets van een automatisch incassoformulier. “Nee meneer, dan moet u niet bij ons zijn. U moet bellen met het nummer van Rvc. Ik geeft het u.”

Ik toets het opgegeven nummer in. Er blijken meer mensen dit nummer te hebben getoetst. “Het is momenteel druk”, zegt een aardige mevrouw op een bandje, “een ogenblikje geduld.” Dat heb ik. Een kopje koffie wordt voor me klaar gezet. Ik ga er eens goed voor zitten. “Het is momenteel erg druk”, zegt dezelfde mevrouw even later. Dat herhaalt ze driemaal. Dan krijg ik Carolien aan de telefoon. Ik leg mijn probleem uit, maar Carolien is niet op de hoogte van de gang van zaken. “Ik weet het even niet, meneer. Ik ga even met mijn collega overleggen.” Ik blijf aan de telefoon hangen. Wanneer ik echter na vijf minuten nog geen antwoord heb, blijkt het telefoongesprek afgebroken. Ze zal me toch niet terugbellen, dat heeft ze niet gezegd.

Ik probeer het opnieuw. Wederom blijkt het druk, maar al kort daarop heb ik Willie aan de lijn. Ik leg haar uit dat ik met Carolien in gesprek ben geweest en bladibladibla. “Ik weet hier niets van”, zegt Willie. Ik verbind u door met Carolien. Ik hoor een hoop geschakel en achtergrond geluiden. Carolien krijg ik echter niet en wederom wordt het telefoongesprek verbroken.

Voor de derde keer probeer ik het Rvc te bellen en nu krijg ik Linda. Het is er vast een volle bak, is mijn inschatting. Wederom leg ik uit wat er aan de hand is. Maar ook Linda weet niet waar ik het over heb. “Ik denk”, zegt Linda, “dat u met de RegioTaxi moet bellen. Zij hebben u die brief gestuurd.” Ik geef aan dat ik ben doorverwezen naar het Rvc door de RegioTaxi. “Ik kan u echt niet helpen”, probeert Linda.

Dan de RegioTaxi Haaglanden maar weer bellen. Ik krijg de mevrouw aan de lijn die ik eerder ook heb gesproken. “Ik herken uw naam”, zegt ze. Wanneer ik haar aangeef dat ik door het Rvc weer terug ben verwezen en me van het kastje naar de muur gestuurd voel, begrijpt mevrouw dat. “Niets erger dan zo te woord te worden gestaan”, zegt mevrouw. Maar ik kan u echt niet helpen. “Maar die brief komt toch bij u vandaan”, probeer ik nog een keer. “Hij zal geschreven zijn door het metropool”, zegt mevrouw dan. “Ik geef u een telefoonnummer van deze organisatie.” Ik schrijf driftig mee.

Mijn laatste redmiddel bel ik. Het telefoonnummer is dood. Wat ik ook probeer ik krijg hen niet te pakken. Dan maar weer terug naar de RegioTaxi. Ik krijg een andere medewerker die zich voor stelt met: Mevrouw……. RegioTaxi Haaglanden. Ik vertel haar wederom mijn verhaal, inmiddels ben ik al 28 minuten bezig met het ophalen van mijn informatie. “Maar meneer”, zegt deze ‘mevrouw’ betrokkene kan toch gewoon contant betalen in de taxi, dan heeft u helemaal geen automatisch incassoformulier nodig.” Nou breekt mijn klomp. Ik bedank de andere kant van de lijn, ben niet echt tevreden met het antwoord, maar alla dan moet het maar zo. Ik ga toch zoeken in de blauwe bak, maar helaas geen ontbrekende stukken gevonden. 

Ik hoop echter wel één ding: dat degene waar ik mantelzorg aan verleen met de taxi niet van het kastje naar de muur wordt ‘gestuurd’.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.