369. Nationale vogelteldag

Ik heb op internet en in de krant gelezen dat de vogeltjes in de tuin moeten worden geteld. Er is wel een restrictie. Vogeltjes moeten tegelijkertijd in de tuin aanwezig zijn. Een vogeltje dat 10 keer per dag een zaadje komt halen telt dus niet voor 10 en mag dus slechts als een worden meegeteld. Is het hetzelfde vogeltje, dat weet je niet. Het is dus niet salderen van alle vogeltjes die je hebt gezien.

Om negen uur zet ik me voor het raam aan de achterzijde van ons huis. De regen doet goed zijn best. Druppels vallen met bakken tegelijk naar beneden. Ik heb moeite om goed naar buiten te kunnen kijken. Het nodigt niet uit om naar buiten te gaan. Mijn fototoestel ligt in de aanslag op de rand van de leuning van de bank. Een foto toevoegen is toch ook wel leuk.

Tegen tienen nog steeds geen musjes, vinkje, meesje of spreeuw gezien. De vlinderstruik achter in de tuin zwiept met de wind tegen de schutting. De vetbol die we hebben opgehangen ligt inmiddels achter de vuilnisbak. Zou het wat worden? Waar normaal toch regelmatig die vliegertjes even langs komen blijft het stil. Zouden ze met vakantie zijn naar een warmer oord?

Tijdens de koffie opeens een mus. Hij zet zijn pootjes rond een tak van de vlinderstruik, klemt zich goed vast en laat zich heen en weer zwiepen. Één, tel ik. Niet veel dus en van enige waarde voor de organisatie Tuinvogeltelling, ik weet het niet.

Op de site van organisatie heb ik gelezen dat er een mooie prijs is te winnen, een tuinopfrisbeurt. Nou daar wil ik wel een dagje voor banken. Mijn aandacht gaat voortdurend naar buiten, maar ook de bakjes waar vogelzaad in zit blijven onaangeroerd.

Het gaat harder waaien en in de middag verslapt mijn aandacht. De wedstrijd Feyenoord – Ajax gaat beginnen. Als Ajax-fan heb ik er alle vertrouwen in. Dit zou een makkie worden, maar niets is minder waar. Zeer terecht wint Feyenoord en ik gun het ook Van Persie en de zijne. Prachtig om te zien hoe de speler geniet en het publiek opzweept.

Het is rust als er plots een hele groep nijlganzen over komt vliegen. Tellen die ook mee? Ik ga naar de website van de telling. Maar dan zijn ze al weer overgevlogen. Te weinig voorbereid, dit had ik eerder moeten inventariseren.

‘Formeel mag u alleen de vogels op uw balkon of in uw tuin meetellen, zo staat er op de website. ‘Vogelbescherming kan niet voor iedere individuele situatie adviseren wat u wel en niet mag meetellen omdat iedere tuin of balkon anders is. Gebruik vooral uw eigen gezond verstand!’ Die laatste zin bevalt me niet zo, alsof ik dat niet altijd doe.

Mijn humeur zakt met de wedstrijd al moet ik eerlijk bekennen dat Ajax speelt als een krant en Feyenoord zich meer en meer de meester op het veld waant en toont.

Wanneer het eind signaal heeft geklonken wordt het weer tijd voor de tuin. Een rukwind en daar gaat mijn vogelvoerbakje over de straat, een kleine gieter dwarrelt over de tegels, alsof het een veertje is, rinkeldekinkel. Komen er nog vogels. Het wordt donker en de verlichting op de achterplaats gaat aan en uit door het zwiepen van de takken. Ik kan er helaas niet meer dan één opgeven aan de telorganisatie. Daar win je vast geen prijs mee.

De volgende dag kan ik de rotzooi op de achterplaats opruimen. Mijn tuin krijgt toch een opfrisbeurt, alleen heb ik die niet gewonnen, maar neem ik het zelf maar ter hand.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.