474. Het is klaar – gestopt bij Fietsen voor mijn Eten

Op 29 april 2022 is het dan zover. Ik heb er zelf voor gekozen, toch gaat het me aan het hart. Gestopt bij Fietsen voor mijn Eten. Wat begon met een fietstochtje op 20 oktober 2018 vanuit de Slowfoodgroep Rotterdam eindigt als Ploegbaas.

Verzamelen van drinken en eten langs de weg. Dat is het doel van het initiatief. De maaltijd voor de avond, lokaal, betaalbaar en verser. Als ik aan de praat raak met initiatiefneemster Marja van der Ende, die tijdens de rit onze toerleidster is, zie ik wel wat in het ondersteunen van dit project. En zo voer ik op 26 oktober 2018 mijn eerste stalletje in. Ik krijg er ook direct een titel bij: Ploegbaas. “Ja, dat is een term die je bij het wielrennen ook hebt”, hoorde ik Marja zeggen.

Met Bram, een stalletjes invoerder van het eerste uur, overleggen, waar je verkooppunten kan vinden. Een man op leeftijd die er een sport van maakt om zoveel mogelijk in te voeren op een dag. Er komen en gaan meer invoerders. Soms stuur ik een heel bestand met adressen naar de invoerders, soms zijn het wat tips die worden ingevoerd. Begonnen met het Westland, wordt er al snel de regio Salland bijgevoegd.

Om er wat meer structuur in te krijgen, zet ik de Regio-indeling op. Deze wordt vanuit Plaatsengids gegenereerd. Honderden plaatsen, steden, dorpen, gehuchten. Alles moet met de hand worden ingevoerd. Daarna weer gekoppeld aan de reeds ingevoerde stalletjes. Een heidens karwei. Heel wat uren achter de knoppen, tot ergernis van vrouwlief soms. Maar de site staat online en het moet 100% correct zijn. Dat lukt niet altijd bij de invoerders, dus de controle hoort er ook nog bij. Het assortiment breidt steeds verder uit. Ook dat moet worden bijgehouden. Eigenaren van verkooppunten en tipgevers weten inmiddels de weg. Er komt steeds meer op ons af. Dan brengt Corona de nodige commotie. Nog meer boeren, tuinders en kleine winkeliers willen hun producten kwijt. Het wordt steeds drukker, soms tot diep in de nacht zit ik achter mijn beeldscherm. Dan besluit men van hogerhand dat er een nieuwe server moet komen. Het aantal verkooppunten, de nieuwe naam voor stalletjes, loopt meer en meer op. De ruimte raakt op en moet worden uitgebreid. Er moet een complete conversie worden getrokken uit het systeem en later weer worden ge-upload. Een hele klus, die niet een-twee-drie lukt. Daar moet opnieuw veel tijd in worden geïnvesteerd. Direct maar een kwaliteitsslag erover heen.

Het aantal voorfietsers neemt toe, men krijgt een eigen verantwoordelijkheid. Soms zoekt de voorfietser een invoerder erbij. Ook die moet worden bevoorraad. De gemaakte uren lopen op. Als de ene invoerder na de andere afhaakt om wat voor reden dan ook moet het invoeren verder. Dat pak ik dan ook maar op. Het resultaat 1236 verkooppunten heb ik ingevoerd. Het aantal uren is gestopt bij 3178 uur.

Naast veel werk hebben ik er ook veel plezier aan beleefd. De prijs: winnaar van Het WestlandHart was zo’n mooi moment. Het maken van de promotievideo voor de Tour de Forceprijs. Een leuke dag met veel mede-vrijwilligers op het terrein bij Westerhonk. Jammer genoeg zijn we net buiten de prijzen gevallen. De filmopname voor de WOS. De dag op de Huishoudbeurs. De herkenning en erkenning door fietsers die ik op weg tegen kom. De fietstochten met Marja, waar we hekkensluiter zijn. De braderie-achtige activiteiten bij Sylvia Simons en bij Boerderij Dichtbij, waar we bij de laatste een hele dag pannenkoeken hebben staan bakken. Om niet te vergeten de Farmencountryfairgeschenkpakkettenverloting die wij persoonlijk hebben gewonnen en die we met Marja bij elkaar zijn gaan fietsen.

Vandaag kwam Marja om het einde te bevestigen. Een prachtig oorkonde: beste Ploegbaas ooit. Een geweldig lekker pannenkoekenpakket, ik moet dus aan de bak. En een driedaagse op de fiets met overnachting en heerlijk ontbijt voor ons saampjes.

Veel keer heb ik thuis moeten horen moet je nou alweer achter die *stalletjes. We zouden toch….. maar eenmaal ja zeggen betekent ook echt ‘ja’ doen. Vrijwillig is niet vrijblijvend. Nu ben ik gestopt, al staat een nieuwe uitdaging alweer op de rails. Wel minder tijdrovend, dat is dan weer meegenomen.

Ik heb nog alle rechten, maar zal me er niet meer echt tegenaan bemoeien. Voor hulp ben ik beschikbaar, altijd. Dat heb ik afgesproken.

Ik wens het project, initiatiefnemer, voorfietsers en invoerders heel veel succes toe. Houdt ‘m in de lucht, want velen zijn er bijzonder blij mij.

Het gaat jullie goed. Dank voor de leuke/lekkere cadeaus.

*lelijk drieletterige woord

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.