467. Breng een lichtje met Kerst

Sfeerlichtjes, een project van de Postcodeloterij. Iedereen die meespeelt bij deze loterij ontvangt een bon om een doos met lichtjes op te halen. Albert Heijn is een belangrijk ophaalpunt.

Op maandag 29 november valt er een grote rode enveloppe van de Nationale Postcode loterij in onze brievenbus. Het is de waardebon van de sfeerlichtjes met een begeleidende brief. “De sfeermakers kunnen tot en met zondag 12 december 2021 worden op gehaald bij de dichtstbijzijnde Albert Heijn. Pak ze mee als u toch boodschappen gaat doen, scan de bijgesloten cadeaubon aan de (zelfscan)kassa en klaar bent u”. Ambassadeur Quinty Trustfull ondertekent de brief.

In het Westland heeft Heleen Verduijn inmiddels een actie opgezet. Ze wil de sfeerlichtjes verzamelen en schenken aan diverse organisaties. De Voedselbank Westland, Stichting Kleine ingrepen, Mooie gevolgen, LUZ: een organisatie voor gevluchte vrouwen en naar Stichting de Vereeniging. Dit initiatief nemen wij over maar dan voor de Voedselbank Delft. Het verzamelen kan beginnen. Op Facebook plaats ik een oproep en binnen een dag is mijn bericht 32 keer gedeeld. Er volgen hele leuke reacties en nog dezelfde dag hebben we de eerste bonnen binnen. Uit het hele land krijg ik reacties binnen. Als mensen willen doneren stuur ik mijn adres, de Schipluidense bewoners weten me doorgaans wel te vinden. Dat is het mooie van een dorp en zeker dat van Schipluiden. Ook oma stelt haar brievenbus ter beschikking, voor de Den Hoornse bewoners.

De eerste bonnen verzilveren we zelf bij onze Albert Heijn Buckers in Schipluiden. Als het aantal maar toe blijft nemen en de brievenbus blijft klepperen is het makkelijker om even contact op te nemen met Yvar, zoon van de eigenaar van Albert Heijn. Op een rustig moment kunnen zij dan de bonnen scannen, waarna ik een dag later de sfeerlichtjes op kan halen.

Het project doosjesvullen kan van start. Elk doosje moet open en elk houdertje krijgt een waxinelichtje. Voorwaar nog een hele klus.

In het Westland loopt het storm. Heleen rijdt regelmatig door het Westlandse om bonnen op te halen. Binnen zeven dagen heeft ze al 338 bonnen binnen, deelt ze mee. Naast bonnen ontvangt ze ook geld in de enveloppe. Albert Heijn Naaldwijk en slagerij Poleij zijn haar afhaaladressen. Mensen doneren bij haar tevens waxinelichtjes. Ook bij ons komt iemand langs met 200 waxinelichtjes. Bij mij valt ook een chocoladeletter in de brievenbus. Een doos met overgebleven speculaaspoppen wordt aangeboden. Wat een succes is dit initiatief.

Als Heleen ruimte krijgt in de media, het Algemeen Dagblad en WOS, wordt het succes nog groter. We haken aan en ook bij ons blijven de lichtjes en bonnen aangeboden worden. Ik leg wederom contact met onze Appie. Opnieuw mag ik er 64 ophalen. ‘Kunnen we je verder nog ergens mee helpen’, schrijft de vrouw van de eigenaar. Ik houd het even af. Maar wat lief.

Wanneer ik de laatste lichtjeshouders op ga halen krijg ik te horen dat de actie is verlengd. Nog een week mogen de bonnen worden ingeleverd. Echter het moment van overdracht naar de Voedselbank Delft is gemaakt. We hebben dan 180 sfeermakers in huis. Heleen vult de rest aan tot aan 300. Ik maak van een deel een kerstboom en plaats die op de Facebooksite van de Postcodeloterij. Wauw ad, wat prachtig! Goed werk❤️🥰 ^Bo, krijg ik als reactie.

Op dinsdag 14 december gaat de kamer weer een beetje leeg als Wilma en Heleen de gedoneerde sfeerlichtjes naar de Voedselbank Delft gaan brengen. Heleen laat uit haar mond vallen dat het inmiddels totaal 700 doosjes zijn geworden. Het initiatief overstijgt de verwachting, maar moeten we ook niet oppassen dat we straks zoveel lichtjes hebben dat we ze niet meer kwijt kunnen. Bij Albert Heijn Schipluiden mag ik op de laatste dag van de actie het restant ophalen, Maar waar moeten ze naar toe. Verschillende initiatieven haken aan maar het moet niet zo zijn dat ik straks de voorraadkamer ga worden van sfeerlichtjes,

Bij de Voedselbank Delft worden de dames hartelijk ontvangen. Ze krijgen er een rondleiding, al komt mijn eega er vaker bij het inpakken van speciale kinderacties. Men kijkt de ogen uit wat er zoal binnenkomt. Daarnaast is het natuurlijk diep treurig dat een organisatie als deze bestaansrecht heeft. Armoede kennen we niet in Nederland. Ja, me hoela, waarom dan al die Voedselbanken en andere initiatieven om mensen in nood te helpen. Er zijn altijd oordelen maar je zal er maar in terecht komen.

Inmiddels is onze kamer weer leeg. Er vallen nog steeds bonnen in de brievenbus. Er worden ook nog doosjes ingeleverd. Wat we ermee gaan doen is nog niet bekend. Misschien weet jij, als lezer, nog een initiatief die er na a.s. zondag nog iets mee kan. Laat het me weten. Ik wens u hele fijne en sfeervolle kerstdagen. Maak er iets moois van ondanks alle beperkingen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.