503. Caiway maakt het weer eens lekker bont.

In het rustige dorpje Midden-Delfland dwarrelt de ochtendmist als een sluier over de straten. De brievenbus van meneer Van der Berg, een gepensioneerde muziekliefhebber, is zijn dagelijkse ankerpunt. Maar deze keer is er iets anders. Een grote enveloppe van Caiway, de lokale internetprovider, valt met een plof op de mat. Zijn handen trillen lichtjes wanneer hij de enveloppe opent. “Alweer een tariefverhoging?” mompelt hij. “Ze lossen de storingen ook maar steeds niet op.”

Maar als hij de inhoud ziet, verstijft hij. Wat gaat Caiway nu toch doen? Een schroothoop van geluidsdragers maken? De enveloppe onthult een digitale revolutie die het Caiway-gebied zal veranderen.

Op 28 mei 2024 zal Caiway het analoge tv- en radiosignaal uitschakelen, inclusief het DVB-T-signaal via de kabel. Alle bestaande klanten worden overgezet naar het digitale signaal. Meneer Van der Berg kan zijn oren niet geloven. “Moet ik het radiosignaal halen uit mijn tv? Nee joh, de hele dag de tv aan? Zijn ze helemaal gek geworden bij Caiway!”

Caiway rechtvaardigt hun beslissing door te wijzen op de verouderde analoge technologie die te veel ruimte inneemt op het netwerk. Na 28 mei zal die ruimte worden gebruikt om het digitale signaal te ondersteunen. “Meer zenders en betere beeld- en geluidskwaliteit,” zeggen ze. Maar meneer Van der Berg is sceptisch. “De beeldkwaliteit mogen ze dan ook wel eens aanpakken. ’s Avonds tv kijken is nu een ramp met steeds verspringende beelden. En ik ben niet de enige met dit euvel. Bij een recent overleg hoorde ik veel meer mensen klagen.”

Positief nieuws is dat er geen extra abonnementskosten zijn. “Een tariefverlaging verwacht ik eerder,” mompelt hij. “Minder leveren, minder kosten.” De klanten krijgen de opdracht om te onderzoeken of ze nog analoog kijken of luisteren. Als dat het geval is, geeft de provider instructies voor de overstap naar digitaal. “Ja, ja,” mompelt meneer Van der Berg. “En klanten met glasvezel hoeven niets te doen. Nou, kom maar op dan.”

Maar zijn oude radio-set, die nog op een coaxkabel werkt en geen andere ingangen heeft, staat nu voor een digitale uitdaging. “Dan ben je dus aan de goden overgeleverd,” mompelt hij, terwijl hij naar buiten staart, waar de mist langzaam optrekt. De digitale dans van Caiway begint, en meneer Van der Berg vraagt zich af of hij de juiste pasjes kan volgen.

Meneer Van der Berg staat in zijn stoffige woonkamer, omringd door een wirwar van kabels en verouderde apparatuur. De brief van Caiway ligt op tafel, als een muziekpartituur die hij niet kan ontcijferen. “Wel Caiway,” mompelt hij, “dat wordt voor mij nog een duur grapje. En met mij nog velen, denk ik. Zo’n 90% van de klanten, die allemaal nog met een coaxkabel werken, kunnen hun geluidsdragers afvoeren.”

Hij staart naar zijn trouwe stereo-installatie, een erfstuk van zijn vader. De knoppen hebben slijtplekken, maar de klanken die het voortbrengt, zijn tijdloos. “Het afvoeren en aanmelden van mijn set kost ook nog eens €25,00,” mompelt hij. “Plus de kapitaalvernietiging van de set op zich.” Hij wrijft over de aluminium behuizing. “Misschien heeft Caiway voldoende opslagruimte, zodat we allemaal onze geluidsdragers daar kunnen inleveren. Er komt immers ruimte vrij.”

De gedachte aan zijn geliefde vinylplaten en cassettebandjes die hun laatste noten zullen spelen, doet hem pijn. “Maar wat als de ziel van de muziek verloren gaat?” vraagt hij zich af. “Wat als de digitale wereld geen ruimte biedt voor de rijke klanken die zijn oude apparaten voortbrengen?”

Hij kijkt uit het raam, waar de zon langzaam achter de horizon zakt. “Denk dat ik me toch maar eens ga oriënteren op een andere provider,” mompelt hij zachtjes. “En dat gaat zeker ook geen Delta worden. Het zusje van Caiway” Hij denkt aan de nieuwe spelers op de markt, de jonge providers die beloven de harmonie van de kabels te behouden. Misschien is het tijd om een nieuw akkoord te vinden, een digitale symfonie die zijn ziel zal raken.

Hoe denk jij over de beslissing die Caiway voor meneer Van den Berg en mij heeft genomen. Moet jouw radio-installatie ook de schroothoop op. Ik ben benieuwd naar jouw reactie?

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.