331. Een solex is geen skippybal

Een Solextour. Eigenlijk voor mij niet iets bijzonders meer. Als je maandelijks een aantal ritten rijdt maakt het de rit niet leuker of fantastischer. Wat het wel leuker maakt zijn de mensen die je mee op pad neemt. 50 jaar is ze geworden en neemt haar familie en vrienden mee voor een solexrit door het mooie Midden-Delfland en Westland.

Zowel in Schipluiden als De Lier zijn de dorpse feesten aan de gang daar moet je dus met een groep van 22 niet zijn. Heel even moet ik nadenken over de rit die ik zal gaan maken. Daarbij komt dat er een stop is gepland waar we normaliter niet komen, De Bonte Haas.

Vijf minuten voor vertrek arriveert het laatste echtpaar op het parkeerterrein van De Tuinderij. De totale groep staat buiten op hen te wachten. Na een welkomstwoordje gaat men naar het toilet of de garderobe. De outfit mag worden uitgezocht. Dat blijkt voor sommige dames een probleem. Er hangt te veel en net als in de winkel eindigt men weer bij de jas die als eerste is gepast. Altijd leuk om te zien hoe men kissebist over de jas van vandaag.

Als de groep is aangekleed kiezen sommige nog voor een helm. Daar hoort uiteraard een hygiënisch haarnetje bij. Sommigen hebben de haren net in de krul en wijzen een hoofddeksel af. “Is het verplicht”, zegt een jonge vrouw, “ik hou niet zo van iets op mijn hoofd.” Niets is verplicht, de reeds opgezette gele helm gaat af en weer in het rek. De vlecht die haar moeder zojuist heeft gemaakt gaat weer los.

Spullen als een jas, tas een paraplu gaan in de grote kist, waar een zwaargewicht collega, zogenaamd, de hele middag op gaat zitten. Men kiepert de waardevolle spullen in de kist, waarna de kist op slot gaat. Daarna gaat de groep buiten achter een solex staan. De bezemwagenbestuurder legt de solex uit. Een aantal mensen let niet goed op, zal blijken. Wanneer de voorlichter nogmaals vraagt om het starten voor te doen, wordt slechts beperkt een ‘zacht’ ja gegeven.

We zijn klaar voor het oefenrondje. Wanneer ik vooruitrijd, rijdt er slechts een klein deel van het gezelschap achter mij aan. Een man/vrouw of vijf van de 22. De anderen staan te hannesen met het op het wiel zetten van de motor, weten niet hoe ze gas moeten geven of denken dat je een solex toe kan spreken, waarop deze spontaan gaat rijden. Dan als iedereen het oefenrondje heeft afgewerkt kunnen we weg. Dit keer een wat aangepaste route i.v.m. de feestweek in De Lier. Een stop is besproken bij de Bonte Haas.

Eerst rustig en dan maak ik wat snelheid. Iedereen moet even wennen. Het rijden in een groep is toch even anders dan alleen en met redelijke afstand van elkaar een oefenrondje rijden. Daarnaast zijn er altijd die het eng vinden, hebben nog nooit gemotoriseerd gereden en dan is solex rijden een nieuwe ervaring die soms te hard gaat.

Nog geen tweehonderd meter weg, komt een man naast mij rijden. “Kan het niet sneller”, zegt hij, “ik heb nog gas over.” Ik leg hem uit dat de langzaamste het tempo bepaalt van de groep. Iedereen moet het leuk vinden.

Bij de oprit naar de N223 kijk ik achterom en zie ik een langgerekt lint achter mij aan. De wind is een bepalende factor en het waait behoorlijk. Dan plots een oproepje vanuit de bezemwagen. We staan stil. Een solexwissel. Ik wacht en houd contact. Na de wissel weer op weg.

We rijden op het fietspad parallel aan de N223 als ik iemand de telefoon uit de zak zie halen. Kijkend op de telefoon filmt hij boven zijn hoofd de groep achter hem. Ik vraag hem de telefoon in de zak te houden uit veiligheidsoverweging. Met betrokkene spreek ik af, dat als we straks op een lange rechte weg rijden, hij een voorsprong krijgt om de groep te filmen. Hij steekt zijn duim op.

We rijden de Oostbuurtseweg in en uit richting Zijtwende en vervolgens de Berkenrode op. We nemen het fietspad richting Dorppolderweg. Bij het Kraaiennest een compleet tentenkamp. De eerstejaars studenten worden er afgeknepen. Ze spelen het spel mee en bieden terwijl we rijden bekers water aan, alsof we met een wedstrijd bezig zijn. Leuk.

Rijdend op de Dorppolderweg schieten er drie solexrijders mij ineens voorbij. Ze hebben kennelijk toch die wedstrijd gestart. Ik roep ze terug en vraag om a.u.b. achter mij te blijven en zich aan de verkeersregels te houden door aan de rechterkant van de weg te blijven rijden. Op de Dorppolderweg zit een onoverzichtelijke bocht, door de kassen. Ik heb al eens eerder een verrassing gehad waar het maar net aan goed ging.

Vanaf de Dorppolderweg naar het fietspad langs de Zijde. Iedereen draait netjes mee achter mij aan, op een na. Deze man kiest voor de brede weg van de Dorppolderweg. Mijn collega op de bezemwagen rijdt achter hem aan en geeft hem een waarschuwing. Meneer is als wielrenner bekend met het gebied en weet waar we weer bij elkaar komen. Maar de afspraak is om bij de groep te blijven. Later beklaagt betrokkene zich over de waarschuwing, waar ik hem uitleg dat we geen gekke dingen willen en er een afspraak is gemaakt.

Het kruispunt wordt afgezet bij de N468, door de Sparta berijder. We rijden door Schipluiden. Het terras bij de Vergulde Valk zit goed gevuld. Alle gezichten zijn gericht op dat vreemde gezelschap in die leren jassen. Nu de kortste weg naar de Bonte Haas. De Tramkade af, brug over de Gaag over naar de Rijksstraatweg. Voor de bezemwagen even een moeilijke manoeuvre om tussen de paaltjes door te komen, maar het lukt. Met een ervaren berijder is er geen verrassing.

We volgen de Klaas Engelbrechtweg en steken de N223 over de Lotsweg op. Aan het eind linksaf de Lotsbrug over naar de Zwethkade Zuid. We hebben wat tijd ‘verloren’ door een tussenstop i.v.m. defecte solex, maar even over de afgesproken tijd komen we aan. Tijd voor een bakkie.

De solexen gaan op de standaard. De jas mag erop blijven liggen. Bij een solex is de ketting afgelopen. Je hebt deze in principe niet nodig, maar de ketting wordt vakkundig weer op de tandwielen gelegd. Het eetcafé De Bonte Haas heeft de gereserveerde tafels verkeerd ingeschat. Twee tafels van 8 kan geen 22 man een zitplaats bieden. Het is er druk en dus zit ons gezelschap verspreid over het terras. Het begeleidingsteam kiest voor een binnen plek. Als we opstappen beklaagt een van de solexers zich bij mij over de prijs van twee bitterballen per persoon. Hij heeft ze besteld en niet ik.

Na 25 minuten gaan we verder. Een van de dames zegt dat haar solex niet meer wil starten. Maar als de motor niet op het wiel is gezet, kan je niet verwachten dat je gemotoriseerd wegkomt. We gaan weer op pad. Opnieuw een solex die niet verder wil. Waar bijna iedereen stopt, schieten er drie rijders vandoor en weer dezelfde die ik eerder heb aangesproken. Ik wijs hen op het feit dat we een afspraak hebben dat ik als eerste rijd. Men lacht erom.

We rijden parallel aan de Veilingroute tot aan de brug over de Kromme Zwet. Dan een klein stukje over de Lange Wateringkade om vervolgens de Zwet te pakken. Dit pad gaat over in het Overtoomsepad. Die rijden we uit tot aan De Lier. Inmiddels is het tempo omhooggegaan. Men heeft de gashandel ontdekt. Wanneer we echter bijna bij de brug aankomen is het wederom stoppen. Na wat geknutsel aan de stilstaande solex kunnen we verder. We gaan het Groeneveld af langs de Zeven Gaten, een waterberging in de Lier. Een bijzonder natuurgebied in het Westland, met zeven sloten.

“Wat een prachtige woningen staan hier”, zegt een der deelnemers, “hier zit geld”. Hij stelt een aantal vragen over het gebied die ik kan beantwoorden. We schieten de Noord-Lierweg op richting Veilingweg en pakken daar het verbindingspad tussen Veilingweg en de Laan van Adrichem. Langs de haven naar de Lierweg richting rotonde, oversteken en een stukje langs de Burgemeester Crezeelaan. Op naar de volgende stop, Hoeve Bouwlust.

Via het Kralingerpad gaan we naar de Gaagweg. Als we even moeten wachten bij de oversteek van de Westgaag, denkt een van de rijders dat hij op een skippybal rijdt en stuitert een aantal keer met het voorwiel op de weg, door het stuur op te tillen en weer te laten vallen. Ik kijk hem alleen maar aan, dat is genoeg om normaal te doen. Het materiaal hoeft niet stuk en werk aan de solexen is er genoeg.

Na de oversteek Molenweg rijden we inmiddels vol gas richting Kwakelweg. Mijn Spartabegeleider heeft de Molenweg en Oostaag gepakt om bij de oversteek bij de Kwakelweg het verkeer te stoppen. Een klein stukje terug over de Oostgaag en dan het terrein van Hoeve Bouwlust op. Hier is een drankjesstop.

Wanneer het sein van vertrek is gegeven zijn de berijders gretig. Men rijdt rondjes op het terrein in afwachting van de toiletgangers. Vooraan de weg wordt gewacht tot iedereen is aangesloten. In een keer maken we de oversteek richting Kwakelweg. Op weg richting Schipluiden. Opnieuw vol gas. De wind geeft een extra duwtje in de rug. De Tramkade wordt afgereden om na de brug voor het centrum van Schipluiden te kiezen. De Burgemeester van Gentsingel, dan rechtsaf de dr. De Koninglaan naar de Keenenburgweg.

Bij de valbrug staat de brugwachter al met de slagboom in de hand. Er liggen twee scheepjes te wachten. We mogen voor. Dan de Dorpsstraat af richting N468, om het fietspad te pakken richting de Tuinderij.

Bij de Tuinderij aangekomen hebben we 39 km gereden. Een mooie afstand. De solexen verdwijnen de loods weer in. De bezemwagen wordt afgeladen en de solexen die defect zijn gaan naar de werkplaatsafdeling. Er is werk aan de winkel.

Na het uitreiken van de door de Tuinderij ingestelde ‘nationaal solexdiploma’ gaat de kleding de rekken weer in. De solexen worden in gelid weer opgesteld. Einde van de rit.

Opnieuw een leuke rit, maar soms is ingrijpen niet leuk maar een must. Een solex is immers geen skippybal. De gasten hebben het geweldig naar de zin gehad en daar gaat het om.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.