213. Total en ABNAMRO laten het makkelijk afweten

Het is 2 mei 2017 ik ben op weg naar een huwelijksgesprek in Maasland. Omdat ik toch langs de benzinepomp van de Total in Schipluiden rijd, stop ik er even om mijn tank bij te vullen. Zoals gewoonlijk stop ik mijn pinpas in het apparaat kies een pomp en tik mijn pincode in. Ik loop naar de pomp, hang de slang in mijn auto en laat de benzine mijn auto in stromen. Aan de rand van het dorp wordt een bootje gedoopt. De hele familie staat er bij te kijken, camera’s in de aanslag en de champagnefles wordt ontkurkt. Ik sla het hele tafereel gade terwijl ik op mijn gemak mijn tank laat vol lopen. ‘Tik’ de pomp slaat af, nu kan ik handmatig voorzichting in het pistool knijpen en de laatste druppels er in laten lopen, zodat ik op een rond bedrag uit kom. €45,00 geeft de display aan. Waar ik normaliter altijd een bonnetje trek, laat ik dat nu achterwege.

Ik vervolg mijn weg naar mijn bruidspaar.

Als ik na het gesprek met mijn bruidspaar huiswaarts rijd, kijk ik nog even op mijn telefoon. Een app-je dat ik heb geïnstalleerd geeft me een melding dat er geld is bijgeschreven. Het geeft een kleine 1 boven de app. Als ik er naar kijk zie ik tevens dat er om 19:15uur een bedrag van €45,00 is afgeschreven.

De volgende dag vraagt mijn lief of ik tweemaal ben gaan tanken, en dan ook nog eens voor hetzelfde bedrag. Ik maak de beide pinbetalingen open en zie dat er exact dezelfde gegevens op de specificatie staan. Hoe is dat nou mogelijk?

Omdat het al wat later in de avond is, besluit ik de volgende dag even bij de Totalpomp langs te gaan. Het zint me overigens niks.

De volgende ochtend ben ik al vroeg op, heb slecht geslapen en maakte me boos. Ik fiets naar het benzinestation en tref daar de medewerker. Ik leg hem uit wat er is gebeurd en verwacht daar een oplossing van hem. “U moet naar de Total bellen, meneer”, zegt de man, “wij hebben niks meer van doen met deze pomp”. Ik vraag hem om een telefoonnummer. Dat heeft hij niet. “Dat kunt u toch opzoeken op internet”, is zijn meedenkende antwoord. Dat is je er makkelijk van af maken. “Oh ja”, zegt hij, “we hebben nog wel de filmbeelden dat u niet tweemaal bent wezen tanken”. Zo, daar heb ik wat aan. Ik fiets terug naar huis en ga op zoek via Chrome.

Ik stuit op de website van Total.nl. Daar staat een telefoonnummer op. Als ik dat nummer heb gebeld, krijg ik een alleraardigste mevrouw aan de lijn. “Goedemorgen met H*****, waarmee kan ik u van dienst zijn”. Ik leg haar uit wat er is gebeurd. Zij geeft mij de tip om naar de website te gaan een contactformulier in te vullen en in te dienen. Mooi, daar ben ik mee geholpen. “Ja,”, zegt ze er achteraan, “dit komt weleens vaker voor”. “U krijgt na het indienen een e-mail ter bevestiging en binnen vijf werkdagen wordt het dubbele bedrag aan u terugbetaald”. Dat is een goed bericht, zij het dat als het vaker voorkomt dat er dubbele afschrijvingen plaatsvinden mij dat geen goed gevoel geeft.

Ik open het contactformulier en vul er de gegevens als e-mail, telefoonnummer en klacht op in. Van mijn bankafschriften maak ik twee screenshots om mee te sturen. Ik klik op indienen en weg is mijn contactformulier. Nu ga ik zitten wachten op de reactiee-mail. Die komt er niet. Ik wacht nog tot ’s avonds een uur of vijf, maar wat er binnen komt geen e-mail van Total. Ik probeer het nogmaals, opnieuw het hele formulier ingevuld en op indienen geklikt. Het verdwijnt opnieuw vrij snel. Zou het wel worden verstuurd, vraag ik mij af.

Dan de bank maar een bankmail sturen, zij zijn tenslotte ook deelgenoot in deze. Ik vind het bericht later terug onder verzonden items. Dat is tenminste nog wat.

Ik wacht opnieuw een dag, maar wederom van beiden geen reactie. Dan maar een twitterbericht met de hashtag Total. Misschien reageert men daarop. Dat is wederom niet het geval. Het is nu vrijdagavond. Ik verwacht er niet veel meer van. Maandag toch maar weer eens bellen. Er zit weinig gang in het Totalpersoneel en ook mijn bank denkt waarschijnlijk, ‘Waar praat je over’. Het is slecht gesteld met de service, zelf ben ik zo niet, maar daar hebben zij kennelijk lak aan. (Wordt vervolgd)

 N.B. In een reactie op mijn bankmail komt een reactie van ABNAMRO.

Geachte heer Van Meurs,

Hartelijk dank voor uw vraag over een dubbele betaling.

U geeft aan dat u een betaling heeft gedaan bij een tankstation en dat vervolgens de volgende dag deze transactie nogmaals is afgeschreven. Dit is bij ons een bekende storing. Mijn excuses voor het ongemak.

De betaling wordt automatisch na 4 dagen gecorrigeerd.

Met vriendelijke groet, 

ABN AMRO Bank N.V.

Iris B*****

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.